Inamori: ‘Hebzucht oorzaak van crisis’

| 22 mrt 2011 | Peter Boerman |

De onbegrensde menselijke hebzucht is de belangrijkste oorzaak van de financiële crisis. Dat zegt Kazuo Inamori, de bekendste Japanse ondernemer ooit, oprichter van Kyocera en KDDI, en nu, op 77-jarige leeftijd, onbezoldigd ceo van de noodlijdende vliegtuigmaatschappij JAL.

Volgens Inamori zouden bedrijven niet op hun eigen winst moeten focussen, maar op wat goed is voor de samenleving als geheel. Hij gelooft in de principes van ‘genoeg is genoeg’ en dat de hebzucht aan banden moet worden gelegd. Volgens hem is altruïsme een veel betere winstgenerator op lange termijn dan hebzucht: bescheidenheid levert meer op dan arrogantie. ‘De correcte manier om een bedrijf te leiden is een stevige financiële onderbouwing, die in staat is ook zware economische tijden te doorstaan’, zei hij recent tegen USA Today.

Filantroop
Inamori, niet alleen een van de rijkste Japanners, maar ook een van de grootste filantropen van het land, waarschuwt voor verdere groei van het ongebreideld kapitalisme. ‘Het voedsel en de energie op deze planeet zijn beperkt. Het zou voor iedereen duidelijk moeten zijn dat een onbeperkte welvaart en comfortabele levensstijl onmogelijk is vol te houden, in het licht van de beperking van de bronnen van de aarde. De tijd is gekomen om fundamenteel te heroverwegen hoe de mens en de natuur kunnen samenleven binnen de beperkte ruimte van onze planeet.

Wie?
Ongetwijfeld de bekendste Japanse ondernemer, filantroop en Zen-boeddhistisch priester onder de naam Daiwa (‘grote harmonie’). In 1959, op 27-jarige leeftijd richtte hij Kyoto Ceramic Co op, de voorloper van het huidige hightechconglomeraat Kyocera, dat nu 66.000 mensen in dienst heeft. In 1984 volgde DDI, wat nu als KDDI Japans op één na grootste telecommunicatiebedrijf is. In 2009 werd Inamori door de Japanse overheid gevraagd om op 77-jarige leeftijd (!) ceo te worden van het noodlijdende Japan AirLines. Hij schreef vele boeken over zijn managementfilosofie, waarin de klant en het lot van de mensheid centraal staat, en won tal van Awards, met name in de Verenigde Staten. In 1984 richtte hij naast DDI ook de Inamori Foundation op, die sindsdien voor een belangrijk deel de Kyoto-prijzen betaalt en bepaalt. Die prijzen, ter grootte van zo’n 400.000 euro, zijn gaan gelden als een soort alternatieve Nobelprijs voor drie gebieden die die prijs niet bestrijkt: Geavanceerde Technologie, Elementaire Wetenschappen, en Schone kunsten en Filosofie.

Bekend van
Veel dingen: de naar hem genoemde Foundation, de oprichting en het jarenlange werk voor hightechconglomeraat Kyocera en in 1984 de oprichting van DDI. Maar vooral ook van zijn vele lezingen en boeken over zijn inzichten, zoals Amoeba Management, A Compass to Fulfillment, Life – The Most Important Thing as a Human, A Passion for Succes, Kazuo Inamori’s Pragmatic Studies: Management and Accounting en The Philosophy of Kazuo Inamori. Hij is ook voorzitter van Seiwajyuku, een privaat opleidingsinstituut voor business leaders, die doceert op 62 locaties,waarvan 9 buiten Japan. Sinds januari 2010 is daar een nieuwe rol bijgekomen, toen Japan Airlines zo goed als failliet ging en Inamori gevraagd werd het bedrijf door de herstructurering heen te loodsen. Inamori, sinds zijn pensionering officieel gewijd als Zen-priester, zei ja, zodat hij zich nu weer ceo mag noemen. Zonder salaris, want dat heeft hij geweigerd.

Theorie
Nog steeds is op elke Kyocera-website de missie van het bedrijf te lezen, zoals neergelegd door Inamori: “Onze hoogste roeping als mensen is om voor het grotere belang van de mensheid en de samenleving te werken.” Vooral zijn ideeën over ‘Amoebe management’ zijn bekend geworden. Het is een filosofie die veel wegheeft van die van onze eigen Eckart Wintzens celfilosofie. Inamori gelooft erin zijn bedrijven op te delen in kleine units, ‘amoebes’ genaamd. Die units worden geleid door mensen die vanuit het eigen bedrijf doorstromen, zodat er veel mensen managementervaring opdoen. In iedere amoebe kunnen leden hun kennis en kunde inbrengen om de eigen doelen te bereiken. Hierdoor ontstaat in Inamori’s woorden: ‘management by all’. Zeker ook omdat hij er een boekhoudmanier bij verzon, die echte transparantie van de amoebes afdwong, zodat iedereen de stand van zaken kan doorzien. Volgens Inamori moet de boekhouding eruit zien als het instrumentenpaneel van een piloot: alle informatie moet kloppen, omdat hierop gevlogen wordt naar de gewenste bestemming. Hij zegt zelf gelukkig te zijn dat hij nooit iets geleerd heeft van accounting: daardoor kon hij de vragen stellen die nodig waren om elke keer ‘het goede’ te doen.

Quote
‘Te veel mensen denken alleen aan eigen gewin. Maar businesskansen kloppen zelden op de deur van egocentrische mensen. Geen klant gaat ooit naar een winkel alleen om de winkelier een plezier te doen.’

Advertisements

Leave a comment

Filed under 2deCarrière, 50+, Billionaires, Branding, Leadership, Management, success, universe

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s