Perscontact

Contacten met de pers

Formuleer een persbeleid en zet het op schrift.
Zorg dat u naslagwerken als de ‘Schrijfwijzer’, het ‘Handboek bedrijfsjournalistiek’ en de ‘ANS’ in huis heeft.
Stem uw persbericht af of de publieksgroepen van de onderneming en kijk of deze (voor een belangrijk deel) samenvallen met het publiek van het gekozen medium.
Maak een gediversificeerde mediaverzendlijst en stel hem ieder half jaar bij.
Verstuur alleen persberichten als u nieuws te melden heeft.
Houd persberichten kort en zakelijk en behandel de vijf W’s en één H-vraag in de lead.
Kies een duidelijke tekststructuur en zorg dat het persbericht oprolbaar is.
Pretest uw persberichten eens in de zoveel tijd.
Zorg dat uw persberichten foutloos de deur uitgaan.
Schrijf geen productpromotiepersberichten, anders dan voor de vakpers.
Zorg dat u een exemplaar heeft van de media aan wie u persberichten verstuurt, zodat u de lezersgroep en de redactieformule kent.
Voorzie al uw persfoto’s van de vijf W’s en een H. Wijs bij een crisis een vaste woordvoerder aan.
Organiseer alleen een persconferentie als persoonlijke toelichting noodzakelijk is.
Zorg dat de juiste mensen op de persconferentie zijn en voorzie ze van naambordjes.
Zorg dat de journalist tijdig uitgenodigd wordt, naar het bedrijf kan komen en in de gelegenheid gesteld wordt iemand te interviewen, Bel afwezige verslaggevers na en stuur ze indien gewenst een persmap.
Reik op de persconferentie een persmap uit, waarin zich het oorspronkelijke materiaal, het persbericht en eventueel foto’s bevinden. Zorg dat de verslaggevers de beschikking hebben over de benodigde communicatiemiddelen zoals telefoon en mail.
Bundel vierentwintig uur na de persconferentie de eerste berichtgeving en verspreid deze intern.
Organiseer een persbezoek voor gespecialiseerde (vak)journalisten als u wilt dat ze uw bedrijf eens van binnen komen bekijken.
Zorg tijdens het persbezoek voor voldoende ter zake kundige gesprekspartners.
Laat u trainen in woordvoerderschap.
Laat persfoto’s door een professional maken.

Bron: Security Management

Advertisements

Leave a comment

Filed under Management, Security, Uncategorized

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s