Marktaandeel Albert Heijn gestegen

Marktleider Albert Heijn bouwde zijn marktaandeel in 2009 verder uit.
Supermarktketen Albert Heijn groeide van een marktaandeel van 31,3 procent in 2008 tot een marktaandeel van 32,8 procent in 2009. De stijging is voor een belangrijk deel toe te schrijven aan de overname van tientallen C1000-winkels. C1000 moest dan ook 1,5 procent marktaandeel inleveren en kwam in 2009 uit op 11,7 procent. Dat blijkt uit cijfers van marktonderzoeker Nielsen die maandag zijn gepubliceerd.
Opvallend is dat discounter Aldi het afgelopen jaar niet wist te profiteren van de economische recessie. Lidl wist dat juist wel te doen. Een verklaring voor het feit dat Aldi van 8,5 procent naar 8,3 procent ging, zoekt een woordvoerder van Nielsen in het vast blijven houden van de combinatie lage prijs, beperkt assortiment en veel non-food. Lidl, dat meer dan Aldi een kwaliteitspropositie biedt, steeg van 4,8 procent naar 5,4 procent.
De Super de Boer-winkels hadden het afgelopen jaar nog een marktaandeel van 6,5 procent, iets minder dan de 6,8 procent van een jaar eerder. Jumbo nam Super de Boer afgelopen jaar over. Jumbo had het afgelopen jaar 4,9 procent van de markt in handen. De nieuwe inkoopcombinatie van C1000 en Jumbo, Bijeen, zou volgens Nielsen het afgelopen jaar een marktaandeel van 23,1 procent hebben gehad.
Bron: ANP

Advertisements

Leave a comment

Filed under Uncategorized

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s