Drie redenen waarom startups falen

14 januari 2010 10:14

Startups halen vaak de eerste drie jaar niet. Hoe komt dat toch? De drie belangrijkste redenen:

Bedrijfsadviseur Koenders & Partners begeleidt veel startups en ziet al snel: ‘het wordt niets’. Hoe komt dat toch? Jan Boeren, adviseur bij Koenders & Partners noemt drie belangrijke redenen:

Realiteitszin
“Het begint bij het rekenwerk vooraf: hoeveel wil of moet je verdienen? Hoeveel verdien je aan één opdracht of aan één klant? Hoeveel aankopen van hoeveel klanten heb je dan nodig en wat is je plan om die klanten te krijgen? Veel ondernemers maken dit soort rekensommetjes niet. En worden ze toch gemaakt, dan worden de ‘onbekenden’ vaak veel te rooskleurig ingecalculeerd. Vaak komen aannames tot stand door veronderstelling op veronderstelling te stapelen.”

“Bij veel ondernemers is de realiteitszin verdwenen. De ondernemer kan geen afstand meer nemen van zijn idee en kritiek wordt niet getolereerd!”

Helder verdienmodel
“Hoe moet het dan wel? Wij zien graag een businessplan waarin een helder ‘verdienmodel’ is opgenomen. Daar staat dan in hoe dat allemaal gaat werken, wat er dan moet gebeuren en dat dat misschien wel heel uitdagend, maar toch ook realistisch haalbaar is. Simpele vragen als: ‘hoeveel klanten heb je nodig, van welk type en met welke omzet? Hoeveel verdien je aan die klanten? Is het allemaal wel te doen met de personele bezetting die is voorgecalculeerd? Past het wel in de tijd? Levert het voldoende snel cash flow en resultaat op in relatie met de financieringsmogelijkheden?’ En zoiets basaals als: ‘Waarom doen we het eigenlijk?’ is toch een essentieel onderdeel van zo’n businessplan.”

Kopende klanten
“Een andere faalfactor zit in de aandacht die de ondernemer heeft voor hoofd- en bijzaken. Hoofdzaak is in elk geval de ‘kopende klant’. Als die er niet is houdt het snel op. Toch zijn er veel ondernemers die ‘alles’ in stelling hebben gebracht – administratie geregeld, voorraad in orde, showroom, autootje voor de verkoper, bedrijfskleding voor het personeel, bedenk het maar – maar die ‘kopende klant’ zijn ze nog even vergeten: ‘Dat komt wel: eerst alles netjes voor elkaar!’ Het lijkt soms een vlucht voorwaarts.”

“Natuurlijk zien wij graag dat alles helemaal in orde is. Maar als er dan toch iets aan mankeert, dan maar liever iets anders dan ‘kopende klanten’. Die situatie noemen wij graag een ‘prettig probleem’. Dat is óók een probleem dat opgelost moet worden, maar het tast het bestaansrecht niet meteen zo aan. Een advies dat wij vaak geven: zoek een partij die misschien ook wel een klant zou kunnen worden, maar beschouw hem voorlopig alleen als vraagbaak: vraag vooral waarom hij je product niet zou willen kopen! Bouw vervolgens aan je argumentatie, zorg dat je in de communicatie met je doelgroep de tegenwerpingen als het ware vóórblijft door vooraf al de argumenten te noemen waarom de potentiële klant jouw product nu juist wel zou moeten willen hebben.”

Focus, energie, tijd
“De derde reden waarom startups het vaak niet halen ligt in de energie die de ondernemer als het ware beschikbaar heeft voor dit nieuwe product. Veel ondernemers doen zo’n nieuw product ‘er even bij’. En dat gaat dus niet! Het is verstandig om je vooraf te realiseren dat een startup altijd een enorme energievreter is en dat succes alleen komt als die energie er in ruime mate is. Bij de ondernemer, maar ook bij medewerkers die bij de productintroductie bestrokken zijn. De regels van projectmanagement helpen om die energie in goede banen te leiden: Een project heeft een kop, een staart, dus een doorlooptijd. Er is een projectdoel: datgene dat klaar is als het project klaar is. En er is een budget. In geld én in tijd. En de projectleider is degene die op zich neemt om het projectdoel op tijd en binnen het budget te realiseren. Focus is het toverwoord. Als die er niet is komt er van de startup zelden iets terecht.”

Mijn Opmerking: In Amerika is gebeleken dat wanneer ervaren 50 +ers bij de opzet betrokken zijn, in de begeleiding en met advies, ook vaak deeltijd, meer dan 80% succesvol is.

Advertisements

Leave a comment

Filed under 50+, Startups, Strategy, success

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s