Emerce 100 (editie 2010)

11 december 2009
Al sinds 2005 publiceren wij de Emerce 100 en elk jaar roept dit imago-onderzoek, dat wij laten uitvoeren door TNS NIPO, veel vragen en reacties op. Logisch ook, een hoge notering in de Emerce 100 is een fraaie onderscheiding om mee voor de dag te komen.
Maar ondanks dat we de ruwe data zo goed mogelijk controleren en het onderzoek secuur en professioneel wordt uitgevoerd, zullen er elk jaar teleurstellingen zijn en wellicht zelfs verontwaardiging. De twintig verschillende categorieën lijken in onze ogen de markt goed weer te geven, zonder dat we appels met peren hoeven vergelijken, maar de indeling daarvan blijft een lastige. Elk jaar wordt die weer aangepast op basis van wat bedrijven zelf aangeven – zij bepalen waar ze thuishoren – maar grensgevallen zijn er altijd. Om die reden horen sommige bedrijven dan ook in meerdere categorieën thuis. Zoals elk jaar staan we weer open voor verbeteringen wat betreft deze indeling.

Toelichting TNS NIPO
De Emerce 100 wordt bepaald door de ervaringen met of het beeld van bedrijven die bekend zijn bij de respondenten. Het gaat om een imago-onderzoek, dus bijvoorbeeld: ‘wat voor beeld heb je van bedrijf X op het gebied van kennis/know how?’ Het is dus geen voorwaarde dat de respondent ervaring heeft met het bedrijf, het moet er echter wel mee bekend zijn.

Het onderzoek komt tot stand door functionarissen op het gebied van Marketing, ICT of algemeen business management vragen voor te leggen over hun ervaringen met, of beeld van dienstverleners op het gebied van marketing, e-business en ict. De dienstverleners waarover de vragen zijn gesteld, zijn onderverdeeld in twintig segmenten, variërend van de online payment-branche tot Internetsecurity-bedrijven, full service internetbureaus en bedrijven die gespecialiseerd zijn in e-mail marketing of search marketing. Per segment wordt uiteindelijk een top 5 van bedrijven gepubliceerd.

Om oneerlijke concurrentie te voorkomen is eerst gevraagd in welke branche de respondenten zelf werkzaam zijn. Indien respondenten zelf in één van de twintig segmenten werkzaam zijn, zijn over dat betreffende segment geen vervolgvragen meer gesteld.

De vier criteria die zijn gehanteerd zijn eigenlijk de vier pijlers waarop imago- en klanttevredenheidsonderzoek meestal op berusten, namelijk: Kennis/know-how (vakinhoudelijke kennis), Prijs/kwaliteitsverhouding (waar voor je geld), Betrouwbaarheid (nakomen van afspraken) en Flexibiliteit (omgang met veranderingen/aanpassingen).

Bedrijven of instellingen die gebruikmaken of hebben gemaakt van de dienstverlening van Nederlandse bedrijven op het gebied van e-business, marketing en internet hebben de vragenlijst via de e-mail toegestuurd gekregen. 2301 Respondenten, in een Marketing, ICT of algemene business functie hebben uiteindelijk de vragen beantwoord.

Respondenten konden eerst aangeven in welke segmenten zij bedrijven tenminste van naam kenden. Vervolgens is een zorgvuldige, door Emerce geselecteerde longlist van bedrijven in het betreffende segment voorgelegd. Voor elk van de 20 segmenten werden bedrijven die men kende of waar men ervaring mee had beoordeeld op vier criteria: kennis/knowhow, prijs/kwaliteitsverhouding, betrouwbaarheid, en flexibiliteit. De waardering vond plaats op basis van een schaal van 1 (zeer slecht) tot 7 (uitstekend). Naast de waardering van verschillende organisaties zijn tot slot enkele achtergrondvragen gesteld over de budgetten die men voor verschillende deelgebieden beschikbaar heeft.

Per segment hebben de respondenten ook aangegeven wat ze de belangrijkste criteria vinden bij de keuze voor een bedrijf uit dat segment. Hieruit zijn wegingsfactoren berekend, die vermenigvuldigd met de waarderingspunten een puntenaantal opleverden, waarop de posities in de uiteindelijk top 5-lijsten zijn gebaseerd.

De Top 100
Affiliate & Leads
1 Testnet online advertising
2 TradeTracker
3 Affilinet
4 Daisycon
5 TradeDoubler

CMS
1 Icit Solutions
2 Dynamicweb
3 Sitecore
4 e-Dynamics
5 Hippo Webworks

Contentleveranciers
1 ANP
2 NuGuRu
3 Reuters
4 Bloomberg
5 Novum Nieuws

E-mailmarketing
1 Blinker
2 Yourzine
3 Tripolis Solutions
4 OMG MailMedia
5 Cendris

Exploitanten
1 Google
2 Reed Business Information
3 VNU Media
4 Sanoma Uitgevers
5 eBay \ Marktplaats

Full service internetbureaus (uitgebreide tekst, inclusief interview)
1 eFocus
2 Fabrique
3 Clockwork
4 LBI Lost Boys
5 Tam Tam

ICT dienstverlening en consultancy
1 Cisco Systems
2 HP
3 Sun Microsystems
4 3com
5 Capgemini

Internetsecurity
1 McAfee
2 Kaspersky
3 Symantec
4 RSA Security
5 Checkpoint

Internetsoftware
1 Apache
2 Adobe
3 Citrix Systems
4 Sun Microsystems
5 Apple

ISP & Hosting
1 XS4ALL
2 Your Hosting
3 Vosko
4 NXS
5 Surfnet

Marketing en business consultancy
1 Paul Postma Marketing Consultancy
2 Booz Allen Hamilton
3 McKinsey
4 VODW Marketing
5 Ernst & Young

Mediabureaus
1 MindShare
2 BrandConnection
3 Universal Media
4 Twist (Kobalt) (in print staat voor vermelding Twist abusievelijk Kobalt)
5 Mediaedge:cia

Mobile Marketing
1 IceMobile
2 MobyPicture
3 i-wood
4 Service2Media
5 HotSMS

Online campagne bureaus
1 Yourzine
2 Media Republic
3 Clockwork
4 MediaMonks
5 LBI Lost Boys

Online payment
1 iDEAL
2 PayPal
3 Ogone
4 Chess IT
5 Multisafepay

Opleiding & trainingen
1 Nyenrode
2 Nima
3 SRM
4 Lectric
5 IDMK

Search marketing
1 SearchResult
2 Checkit
3 Traffic4U
4 OneToMarket
5 Traffic Builders

Site statistics
1 Google Analytics
2 OneStat
3 Nedstat
4 ClickValue
5 Webstats4U

Streaming & casting
1 Dutchview
2 Cinevideo Group
3 Technicolor Nederland
4 Jet-Stream
5 Zoom.in

Telecom
1 Skype
2 Cisco Systems
3 BBNed
4 Vodafone
5 T-Mobile

Advertisements

Leave a comment

Filed under Imago, Internet

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s