Aan de slag met Google Adwords

15 december 2009 8:21

Met Google Adwords en Analytics kun je exact uitrekenen wat een campagne-euro je oplevert. Alles over Adwords.

Wat is Google Adwords?
In het rechterdeel van uw scherm bij veel zoekresultaten ziet u ‘gesponsorde links’. Dat zijn Adwords advertenties. Als u op zo’n link klikt, betaalt de adverteerder een bedrag en komt u op zijn/haar website terecht.

Dat gaat onder andere op basis van:
het aanbod van advertenties
de bedragen die worden geboden voor het klikken op het zoekwoord

Bezoek
Zo’n 70 procent van de zoekers houdt het bij het linkerdeel van de zoekresultaten, dus 100 vertoningen leveren niet meer dan 30 hits. Als er keuze is, zal dit cijfer nog lager worden. Daarnaast moet de advertentie aantrekkelijk genoeg zijn: ‘Gratis’ lokt meer klanten dan ‘Duur’ …….

Adwords doe je niet even
Er is veel om te weten en ook veel om fout te doen. Verzamel voldoende informatie over Adwords voordat u aan de slag gaat. Vaar niet blind op de informatie van Google. Zoek ook op algemene websites of die van Google-concurrenten naar informatie over internet- en zoekmachinemarketing.

De zoekwoorden of Keywords
Als u start met Google Adwords moet u vaststellen met welke (zoek)woorden u gaat adverteren. Leuk om uw bedrijfsnaam te zien staan, maar alleen als uw bedrijfsnaam algemeen bekend is.
Identificeer de woorden die uw product of dienst goed weergeven en maak daar een lijst van.
Kijk of die woorden worden gebruikt om mee te zoeken op Google. Het heeft geen zin woorden in uw campagne te gebruiken waar niet op wordt gezocht!
De kracht zit in de combinatie
Stel u verkoopt fietsen in Amsterdam. U kunt dan adverteren met een algemeen zoekwoord als ‘fietsen’ wat veel geld kost en weinig oplevert.

Het is beter om te adverteren met ‘fietsen’ in combinatie met ‘Amsterdam’. Dit is goedkoper dan alleen ‘fietsen’ en mensen uit Maastricht zoeken niet op die term. Dat zijn ook niet de klanten die u op uw site wilt hebben.

Voorbeeld: u wilt racefietsen verkopen. Kies dan voor ‘racefietsen Amsterdam’, het spreekt de grootste doelgroep aan in een beperkte regio. Bovendien zijn de kosten voor de kliks minder en u krijgt ‘betere’ klanten op uw site!

Gebruik de instellingen van Adwords
Als u een Adwords account hebt geactiveerd, ziet u veel instellingen.

We lichten er een paar uit:
Per advertentie kunt u geografische eigenschappen opgeven. U kunt aangeven in welke regio uw advertentie zichtbaar moet zijn en zelfs in welke plaats. Dat systeem is niet waterdicht maar hiermee kunt u regelen dat de kans dat u, als fietsenhandelaar in Amsterdam, weinig mensen uit Limburg op uw site krijgt en vice versa.
Uw budget is beperkt. Als u instelt dat u per tijdseenheid maar een bepaald bedrag wilt uitgeven, dan zal uw advertentie verdwijnen als de limiet is bereikt. Indien een nieuw periode aanbreekt komt uw advertentie weer in beeld. Zo heeft u maximale controle over uw budget!
Meten = weten
Met een gratis meetinstrument als Google Analytics kunt u prima bijhouden wat er uw site gebeurt en ook wat het resultaat is van de bezoeker die via Adwords op uw site komt: vraagt hij informatie op? koopt hij wat? bezoekt hij meerdere pagina’s? downloadt hij informatie? Bij een goede inzet van Google Adwords en Analytics kunt u exact uitrekenen wat elke euro van uw campagne u oplevert. Er zijn weinig marketing instrumenten die dat ook doen!

Pas uw site aan
Leuk als er veel mensen op uw site komen. Maar als die nu na een keer kijken meteen weglopen? U bent niet de eerste waar dat gebeurt. Zorg voor een aantrekkelijke en duidelijke website, gericht op de doelgroep.

Dieplinken
Als iemand via Adwords op uw site komt, moet daar wel meteen de gezochte informatie staan. Het is onzin mensen naar uw homepage te laten komen, waar ze verder moeten klikken naar een andere pagina. Maak landingspages waar mensen op terecht komen na het klikken op een advertentie.

Uw zoekwoorden, de tekst van uw advertentie en de pagina waarnaar wordt verwezen moeten in één lijn liggen wat betreft inhoud en zoekwoorden (ofwel relevant zijn). Dat is positief voor het bedrag dat u betaalt en uw positie in de lijst van adverteerders.

Met dank aan GJ Bramer: eigenaar van WSI Alkmaar

Advertisements

Leave a comment

Filed under business, Google, management team

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s